Peter Suurla - Air Helsinki & Malmin lentokenttä




"Toisaalta Malmi ei ole riittävän keskustassa palvellakseen keskustakenttänä. Jos Malmin ilmailu lopetetaan ennen kuin meillä on toinen kenttä Helsingissä, olemme yhteiskuntana epäonnistuneet."


Voiko Helsinki luopua ilmailusta? Ei


Voiko Helsinki luopua Malmin lentokentästä? Ei voi. Mutta jos…


Ensimmäinen asia on, ettei Helsinki voi luopua ilmailusta, jos tarkastellaan lajin tulevaisuuden näkymiä. Uusien lentokoneiden (Skylon Hybridikone, Boeingin hypersooninen lentokone) kehitys on tällä hetkellä jo niin pitkällä, että on jopa todennäköistä todeta jumbojettien ajan olevan takana. Näiden tulevaisuuden koneiden runkokoot ovat suhteellisen pieniä ja ne lentävät todella nopeasti, Boengin laskelmien mukaan jopa 6000 km/h olisi saavutettavissa.


Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että maapallo pienenee merkittävästi ja ilmailusta tulee bussimatkailua vastaavaa toimintaa, silloin kaupunkien keskustoiden tuntumassa olevat lentokentät ovat houkuttelevampia.


Mielestäni Helsinki ei voi olla ilman omaa ilmailua ja lentokenttää, ja tämän periaatteen tulee olla Malmin lentokenttään liittyvässä keskustelussa peruskulmakivenä. Malmin lentokentän tilanne on mielestäni selvä, sen sulkeminen ei ole demokraattisesti oikein, kun valtaosa ihmisistä sitä rakastaa ja nykyistä ilmailua kannattaa. Mielestäni väestön mielipidettä tulee kunnioittaa.


Ilmailun tulevaisuuden näkymiä ovat seuraavat asiat:


1. Yli-äänikoneiden palautuminen kohtuuhintaisilla lipuilla

2. Lentomäärien moninkertaistuminen

3. Koneiden runkokokojen pienentyminen

4. Lentämisen automatisoituminen

5. Sähkökoneet ja hydrokoneet

6. Henkilökohtaisten lentokoneiden (henkilödrone) yleistyminen

7. Drone jakelu


Tulevaisuutta peilaten nurkan takana on todella iso kysyntä henkilökohtaiselle ilmailulle kuten lentoautoille, niiden testaukselle, myyntipaikoille, keskustakentälle, lentojakelukeskuksille, ilmailu- ja dronekoulutukselle.


Pienet yli-äänikoneet vastaavat todennäköisesti enemmän bussimatkailua kun nykyistä ilmailua, jolloin kaupunkikeskustojen kentät houkuttelevat nopeaan turismiin ja helpottaa liikematkailua, kun pääsee kaukaakin illaksi kotiin.


Tämän lisäksi suurilla kaupungeilla on usein useampia lentokenttiä, erilaisiin ilmailutoimintoihin jotka palvelevat myös kriisitilanteissa tukikenttinä toisillensa. Tässä on suur-Helsingin alueella jo tällä hetkellä valtava puute.


Toisaalta Malmi ei ole riittävän keskustassa palvellakseen keskustakenttänä. Jos Malmin ilmailu lopetetaan ennen kuin meillä on toinen kenttä Helsingissä, olemme yhteiskuntana epäonnistuneet.


Ilmailua koskevat kansalaisaloitteet


Uusi lentokenttä aloite


Helsinki-Malmin lentokenttä aloite




Peter Suurla


87 views2 comments

Recent Posts

See All