Kiinteistö- ja rakennusalan konsulttipalvelut verkkokauppaan: Asiantuntijatyön digitalisoinnin uusi aikakausi

 Tässä artikkelissa esitellään verkkokauppamalli, jossa asiantuntijapalvelut siirretään digiaikaan. Teksti avaa, kuinka verkkokauppa yksinkertaistaa tilausten ja laskutuksen hallinnollisia prosesseja sekä parantaa asiakaskokemusta. Kirjoittaja pohtii, kuinka digitalisaatio muuttaa insinööri- ja ammattilaispalveluiden tuottamista ja luo läpinäkyvyyttä sekä tehokkuutta alan toimintatapoihin.



Liiketoiminta-ajatuksemme

Asiantuntijapalveluiden verkkokaupan idea syntyi verkkokauppojen suosion kasvaessa.

Nykyään lähes kaiken voi tilata netistä: ruokaa, tavaroita, elokuvalippuja, vuokraelokuvia, musiikkia – jopa ajanvaraukset ja maksut parturissa hoituvat verkon kautta. Ammattialoilla ostaminen ja palveluiden tuottaminen tapahtuu kuitenkin yhä usein perinteisillä menetelmillä. Palveluiden tilaaminen vaatii yleensä tarjouksen pyytämisen, tilauksen tekemisen sähköpostitse tai puhelimitse, laskutustietojen toimittamisen, laskun kirjoittamisen ja maksamisen erikseen.

Vaikka verkkokauppatilauksen tekeminen saattaa alkuun tuntua työläämmältä kuin sähköpostin lähettäminen, se säästää aikaa ja resursseja sekä tilaajalta että palveluntarjoajalta. Verkkokauppa virtaviivaistaa hallinnollisia prosesseja ja tekee hinnoittelusta läpinäkyvää ja kaupankäynnistä avointa. Lisäksi asiakas saa automaattisesti tilausvahvistuksen, kun palvelu on otettu käsittelyyn.

Asiantuntijapalveluiden myynti verkkokaupassa ei ole aina ollut mahdollista. Vasta viimeaikainen mobiiliraportoinnin ja työnohjausjärjestelmien kehittyminen on mahdollistanut asiantuntijoiden työvirtojen paketoimisen palvelukokonaisuuksiksi, mikä puolestaan tekee kiinteän hinnoittelun mahdolliseksi.

Meillä on visio uudenlaisesta maailmasta insinööri- ja ammattilaispalveluille, jossa asiakas on kaiken keskiössä. Tavoitteenamme on, että asiakkaamme saavat raporttinsa aiempaa nopeammin ja laadukkaammin. Tällä hetkellä 90 % raporteista valmistuu käynnin yhteydessä ja 8 % kolmen vuorokauden sisällä käynnistä. Vain 2 % raporteista valmistuu myöhemmin, laboratoriotulosten tai muiden sidosryhmien vuoksi. Perinteinen kahden viikon raportointiaika on siis jäänyt taakse.

Haluamme myös tarjota asiakkaillemme mahdollisuuden seurata tilaamiensa palveluiden etenemistä. Isommille asiakkaillemme tämä tarkoittaa, että heillä on oma näkymä työnohjausjärjestelmäämme, mikä parantaa asiakastyytyväisyyttä ja lisää luottamusta.

Vaikka maailma ei ehkä ole vielä täysin valmis ostamaan asiantuntijapalveluita verkkokaupasta, uskomme vahvasti tähän toimintamalliin. Tulevaisuudessa uskomme, että kaikki tuottavat asiantuntijapalvelunsa vastaavilla digitaalisilla menetelmillä. Haluamme olla mukana muuttamassa maailmaa ja muokkaamassa kiinteistö- ja rakennusalan toimintakulttuuria.

Peter Suurla

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

P1 Puhdassaneeraus – Turvallista ja Terveellistä Rakentamista

Uusi rakentamislaki 2025 – Mitä muuttuu kiinteistönomistajille?

Korjausrakentamisen haasteet: Yksi virhe voi olla arvokkain oppituntisi